zondag 11 februari 2007

werken in Singapore

In 1980 kreeg Aad en nieuwe baan in Singapore, waar een nieuw vliegveld en dus ook een nieuw catering gebouw werden gerealiseerd (Changi International Airport: klik op de link om meer informatie over dit vliegveld te bekijken [in het Engels]).

Aad begon met het trainen van medewerkers in Holland. De functie die Aad had was die van Food Production Manager. Aad schrijft over de training van zijn personeel: "De training van het kader vond plaats in Hoofddorp in het gebouw van het Centraal Catering Magazijn. Andre Dekker was de man die het hele project van het begin tot het einde trok. Hij had enkele KLM mensen uit de praktijk aangewezen om uiteenzettingen en lessen te geven hoe er bij de KLM gewerkt werd. Om enkele te noemen: Jan Bos administratie, Hans Blom over de bevoorrading, Jan v.d.Berg waar de aandacht van verschillende airlines op gevestigd was en dit ook zo uitdroegen enz.. Als keukenontwerper had hij Albert Taal, die de CIAS keuken had ontworpen.

Presentaties voor alle airlines in Singapore vielen uiteraaard onder mij en deze presentaties waren allen voordat we de echte dagelijkse producties starten. Maar reeds voor de presentaties waren er onder Andre Dekker z.g. dry runs d.w.z. het productie buro bestelde voor de vluchten van de volgende dag. Het aantal passagiers per vlucht en traject. De handboeken per afdeling waren reeds gemaakt. De keuken bestelde de grondstoffen bij magazijn en leveranciers via de afd. inkoop. Mensen werden ingedeeld enz, enz."

In april 1981 ging Aad naar Singapore toe. Op het plaatje zie je een tekening van het gebouw waar Aad werkte. Aad schrijft over de bouw en inrichting van het gebouw: "Bij de planning en de layout van de productieruimte was ik niet betrokken; dit werd wel door KLM staf gedaan, maar in mijn ogen niet goed. Zo werd de warme keuken gemaakt als een goede kookkeuken, maar toen ik vroeg waar de assemblage van (duizenden) maaltijden moest gebeuren, wezen ze mij op 2 tafels, die tegen een muur stonden en die de koks nodig hadden als afzetgebied. Hieraan was dus niet gedacht. Hiervoor moest ik een gedeelde van de koude keuken opofferen; dit gold ook voor de patisserie (annex broodbakkerij). Hiervoor werd een gedeelte van de tray-setting gebruikt. Volgens mij was dit een slechte beurt, maar ik kon de KLM niet afvallen."

Op 17 december 1981 kreeg Aad in Singapore een felicitatietelex voor zijn 25 jarig jubileum bij de KLM (zie daarvoor een apart stukje). In oktober 1982 kwam hij weer naar Nederland. In die tijd is de hele catering opgezet: organisatie, gebouwen, leveranciers, personeelstraining, etc.

Het was hard werken, vooral bij de opening: Aad had de letters van de CIAS in ijs uitgehakt. Dat deed hij op de slagerij-afdeling (foto rechts). Bij het transport van de Ice sockles (uit de vrieskamers van de keuken naar de zaal waar de openingsceremonie werd gehouden) knapte de letter C door hitte van de zon. Het was een race tegen de klok om op tijd een nieuwe letter uit te hakken, maar het lukte Aad gelukkig wel. De letters C.I.A.S. (ca 1 meter hoog) waren geplaatst op platen met zaagsel. Daar overheen was een coupon groene stof en alles werd van achteren belicht door middel van groene TL buizen. Groen is de C.I.A.S. kleur. Dit maakte deel uit van een schitterend showbuffet, en zag er heel apart uit. Het moest een belofte zijn voor de toekomst. Helaas zijn er geen foto's van beschikbaar.

Van de verschillende aandeelhouders was de P.S.A. (Port of Singapore Authorities) de grootste. Deze jongens delen in Singapore de lakens uit. Het eerste buffet dat Aad verzorgde, op 23 juni 1982, was dan ook voor de P.S.A. Dit ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van de Tanjong Pagar Container Terminal en de opening van een nieuwe overslagplaats (Berth 55) in de haven. Het was een zogenaamde aangeklede borrel. Aad schrijft hierover: "Op het strand (daar waar nooit iemand kwam) was ik met Ester; ik ging daar jutten en vond o.a. prachtige stukken hout, die gevormd waren door de zee. Die gebruikte ik o.a. voor een showstuk tezamen met een pikolan (draagstok van bamboe die over de schouder wordt gelegd, met de last aan beide einden)." Een foto van deze presentatie zie je hieronder. De chef patissier Boo Thai Long had een fraaie taart gemaakt, met het wapen van de PSA erop. Klik op de foto's om een vergroting te bekijken.
Natuurlijk hield Aad zich ook bezig met de vliegtuigmenu's. Aad vertelt verder over menu's, presentaties en leveranciers: "Toen de Catering op volle toeren draaide, kwamen de eerste nieuwe klanten. Bijvoorbeeld Saudia. Dat was de eerste presentatie die onder mijn leiding werd gemaakt. Na een briefing met de raps van Saudia. Alle maaltijden voor alle klassen moesten top, top, top zijn. Geen alcohol en varkensvlees enz. Toen de presentatie klaar stond waren ze zeer verrast, want deze stijl hadden ze niet eerder meegemaakt. Daags daarvoor hadden een presentatie gehad bij Singapore Airlines SATS. Saudia werd onze eerste nieuwe maatschappij voor de totale afhandeling bij CIAS.

Met de goederen ontvangst had ik afgesproken dat ik de goederen op kwaliteit zou keuren bij leveranties. Er waren verschillende partijen die ik afkeurde, wat ze niet leuk vonden. Een voorbeeld: een bestelling van p/m 80 kg prawns (garnalen) keurde ik af. Ze waren niet fris. Maar ik wilde wel anderen hebben. De vismarkt was ’s nachts. De volgende dag, ja hoor, de garnalenleverancier kwam met de zelfde garnalen als de vorige dag. Ze zaten nu in andere bakken. Ze stonken nu. De man ging enorm te keer. Hij wilde de manager spreken. Ik ging weg en Richard Ho kwam naar me toe, of ik ze toch maar niet aan kon nemen, b.v. eerst even een monster koken. Ik zei nee: vis en zeker garnalen moeten fris zijn. Als jij de verantwoording wilt nemen, ga je gang. Maar hij deed het niet. Later vertelde ik hem, dat de verantwoording voor voedsel bij mij nr 1 was, en dat daar niet aan viel te tornen. Uiteindelijk was hij blij met deze beslissing.
Toen ik in december 1982 uit Singapore vertrok, werd een Zwitser, die in Hongkong werkte aangetrokken om mij te vervangen."

Op de foto's hierboven zie je Aad in zijn werkkleding, en daarnaast een First class KLM presensatie met o.a. tournedos Rossini. Daarnaast de Airport side met highloaders, die de vliegtuigen bevoorradden. Aad geeft de twee dames een rondleiding. Op de onderste rij: links de Chef koude keuken met een van zijn assistenten bij de bereiding van open-face sandwiches, en rechts de warme keuken met een gedeelte van de 2 kookeilanden; aan beide zijden met kook-, bak- en braad apparatuur.

Geen opmerkingen: