zondag 11 februari 2007

MARFO diepvriesproductie

In 1977 werd Aad een jaar gedetacheerd in Lelystad. Hij heeft daar de MARFO diepvriespro­ductie opgezet voor de KLM vluchten. Marvo stond oorspronkelijk voor het echtpaar Aaldring: MAR van Marion, en FO van Fons.

Aad schrijft hierover: "Het zijn steengoeie zakenmensen. Aaldring was met zijn vrouw, die ook nog een champignonkwekerij had, begonnen met maaltijden te maken voor Turkse gastarbeiders. Daar kwam Martin Schreuder (van Martinair) achter, en die nam op de een of andere manier de zaak over, voor de productie van vliegtuigmaaltijden (ze leverden dus ook aan de KLM). De naam van het bedrijf hoefde na de overname door Schreuder niet eens te veranderen, want de afkorting stond nu voor MARtinair FOods. Aaldring werd toen bedrijfsleider, totdat hij zich geremd voelde en opnieuw voor zich zelf begon, nu met fabrieken in Nieuw Vennep, Canada, USA en Engeland (alle gericht op vliegtuigmaaltijden).
Gedurende de tijd dat ik daar voor de KLM de productie controleerde, heb ik drie maal een dag productie af gekeurd. Een dag productie is p/m 10.000 maaltijden. Toen kwam Martin Schreuder, en vroeg mij hoe dat kwam. Ik vertelde hem dat Aaldring niet naar me luisterde en z`n eigen gang ging, met dit als gevolg. Daarna luisterde Aaldring wel: hij moest wel. Hij had er wel moeite mee dat ik daar rondliep voor de KLM, maar hij kon niet om mij heen."

MARFO bestaat nog steeds. Het bedrijf is uitgebreid, en produceert snacks en diepvriesmaaltijden voor een groot aantal vliegmaatschappijen, IKEA, het Nederlandse leger, gevangenissen en ziekenhuizen. Kijk voor meer gegevens op de volgende links: airlinemeals (met veel foto's, waaronder de foto's bij dit verhaal) en bedrijfsgegevens (met de bedrijfsgegevens). Ook in het koks-vakblad vind je info over dit bedrijf.

Geen opmerkingen: