zondag 11 februari 2007

DPC op Schiphol

Na het jaar op de Filippijnen is Aad in 1976 op de bonnefooi terug gegaan naar Nederland, samen met zijn gezin. Hij werd DPC (dagelijks productie chef) in de KLM keuken op Schiphol. Aad schrijft hierover:
"In deze functie was je verantwoordelijk voor de gehele productie (als je op dienst was); vanaf de voorbereidingskeukens tot aan het eindproduct. Ook voor bestellingen voor dagverse producten en magazijn aanleveringen. Dit in teamverband met 3 collega’s in wisseldiensten: vroeg-, laat- en dagdiensten (geen continudiensten). Vroegdiensten waren van 06.00-14.00 uur maandag t/m maandag (daarna 3 vrije dagen) [05.30-14.30] , laatdiensten waren van 14.00-22.00 uur van vrijdag t/m donderdag (daarna 3 vrije dagen) [13.30-22.30] en dagdiensten waren van 08.00-17.00 uur van maandag t/m vrijdag (daarna 2 vrije dagen).

Als ik avonddiensten had, ging ik als het weer het toeliet vaak naar zee om te vissen. Het is me een keer over komen dat de motor niet wilde starten toen ik naar huis moest om naar Schiphol te gaan! Ja ja, wat nou: m'n boord radio moest aangepast worden, en ik kon niet doorgeven dat ik niet weg kon komen. Dus ging ik maar weer vissen! Ester was in alle staten. De vuurtoren wachter klom de toren op, en ja, hij zag me liggen. Die heeft de voorzitter van de visclub gebeld. De voorzitter kwam me toen een sleepie geven. Grote hilariteit toen ik op Schiphol kwam (Ester had ze gebeld), dat begrijp je! Ik heb toen wel weer een nieuwe moter gekocht.....
Op een andere keer had ik veel makreel gevangen: een vuilniszak vol. Het was al laat, en ik moest naar Schiphol, dus zei ik tegen Ester en Joep: even schoonmaken en invriezen.... Toen ik weer thuiskwam vertelden ze me dat ik dat nooit maar dan ook NOOIT meer moest doen!!!ANDERS………!!"
Aad vervolgt zijn verhaal over zijn werk als DPC op Schiphol: "Bij aanlevering van de dagverse producten werd je opgeroepen voor controle. Normaal genomen leverde dit weinig problemen op. Ik herinner me twee uitzonderingen:
Voor de drukke Paasuittocht (alle vluchten vol en veel extra vluchten) leverde Johma een vrachtwagen vol saladen aan. Ik moest deze partij afkeuren: hij was bedorven. Hoofd Inkoop en Johma erbij gehaald; ze wilden het niet geloven. Pas toen ze overtuigd waren zei ik: er moeten vandaag nog nieuwe salades komen, want morgen om 06.00 uur beginnen we hiermee te werken. Deze klacht was haast niet voor te stellen, want de fabriek van Johma is er een van top! top! top!
Een ander geval betrof gerookte gesneden zalm van de Fa. Hoogland uit Uithoorn. Een zeer betrouwbare en uitstekende leverancier. Nooit echt klachten, maar ja we controleerden alles wat binnenkwam; dit was een zeer grote levering. Het betrof hier een partij zalm, die met netten gevangen was. Ik moest de levering afkeuren, want het vlees zat vol met bloeduitstortingen. Het ging hier om een paar honderd kilo. Hoogland gebeld, en Hoofd Inkoop erbij gehaald. Dhr Hoogland was hierover zeer aangedaan.
Maar misstanden kwamen ook in ons eigen bedrijf voor. Zo was er een miljoenen verlies aan grondstoffen. Hoofd Catering Productie dhr Rijpstra vroeg of ik wilde uitzoeken hoe dit kon gebeuren. De grootste verliezen zaten bij de verwerking van ossehaas in eigen slagerij en bij de goederenontvangst. Saté’s van 20 gram wogen in werkelijkheid 80+; kalfsoesters van 130 gram wogen 180 gram, enzovoorts enzovoorts. Dat tikt natuurlijk aan. De betrokken mensen bij elkaar geroepen; uitgesproken; geen strafmaatregelen, maar het was wel afgelopen!"

Geen opmerkingen: