zondag 18 maart 2007

rondreis in Canada

Aad en Ester hebben met hun gezin in 1977 een grote reis naar Canada gemaakt. Ester's oom Amerik van Rijn woonde daar met zijn gezin, in St Thomas, Ontario. Natuurljk werd de familie bezocht. Op de foto zie je Ester, de kinderen en de neven en nichten van Rijn plus aanhang en hun kinderen: (staande van L naar R: Elsbeth, Susan, Jeffry, Mark, Ester, Dorothé, Gerda [met haar beide dochters Jackie en Sadie], Annja, Margareth en Ely; [knielend van L.naar.R] Joep, George, Brian, Charles en Bill. Klik op de foto om er een vergroting van te bekijken.

Aad schrijft in een verslag van deze reis: ¨We maakten eeen onvergetelijke reis door Canada. We hadden met oom Amerik en tante Ma afgesproken dat wij hun woning mochten gebruiken tijdens ons verblijf in Canada terwijl zij ons huis konden gebruiken in Holland, maar zij deden dat niet. In Canada aangekomen werden we in Toronto van het vliegveld afgehaald en reden in plm 1 1/2 uur naar St Thomas. Daar was het een fantastische ontmoeting met neven en nichten en met hun families. De familie van Rijn woonde op een groot compound met twee van hun kinderen en de andere twee woonden in de naaste omgeving. Op de foto mis ik Larry Brockenshire ( de man van Gerda) en enkele kleinkinderen.
We maakten een trip naar Buffalo en Niagara; een reis door tabakkwekerijen met talloze houten huisjes waarin de tabak werd gedroogd. Er woonden veel Hollanders, veel van Friese afkomst, in dit gebied. In Buffalo kochten we o.a. een aantal nieuwe koffers.
Met George v.d.Kooy (man van Margareth) gingen we vissen en ja hoor! Aad ving een hele grote zalmforel, waaromheen we later een lunch gebouwd hebben met de hele familie. Ook maakten we met George een tocht naar Lake Erie; daar aangekomen, lag er een lange pier het meer in. Toen vertelde hij, dat er 14 dagen ervoor een Fries kind met vakantie in Canada van de pier was geslagen met een droevige afloop. George was een echte liefhebber van vissen. Zo kweekte hij zijn eigen pieren. Margareth zijn vrouw vond het allemaal wel goed. Bill en Sue (zijn vrouw) regelden een leuke BBQ bij hen thuis met veel van hun vrienden. Sue gaf les in schaatsen. Dit was de tijd van Erik Heiden en zijn zus."

Aad en Ester maakten met hun gezin ook een reis rond lake Huron. Op de foto hieronder zie je Annja, Aad, Joep en Ester bij de custom checkup (douane) in Port Huron. Ook heb ik een kaart van Lake Huron en enkele foto's van de Niagara watervallen van internet geplukt. Klik er op om een grotere versie te bekijken.

Aad schrijft verder over deze reis: "Toen begon de tocht der tochten in een bruine ford, gehuurd en gebouwd in St Thomas en spik splinter nieuw. We kregen het advies bij Detroit niet de verkeerde afslag te nemen, want , zo zei men, dat kon gelijk het einde van de tocht zijn. Maar het ging goed we reden in Michigan van hotspot naar hotspot. Een prachtig gebied met veel rijkdom. Zo kwamen we in de buurt van Saginaw bij een megastore met kerstartikelen. Ongelooflijk wat er zoal werd aangeboden. De kerstbomen reikten tot aan de hemel. En dat in mid summer met zeer veel kopers.
Bij de Locks bij Sault Ste Marie besloten we het bij Lake Huron te houden. Onze intentie was rond de great lakes te gaan. Deze meren zijn zo groot, dat de schepen zo groot zijn als zeeschepen. Persoonlijk heb ik bij de HAL gevaren van Hallifax naar Montreal en Toronto. Zo bekeken wij de schutsluizen, winkelden wat en ontmoetten er Hollanders, die ook aan het trekken waren. Een indrukwekkend geheel. Toen we besloten niet rond Lake Superior te gaan, begonnen we aan de terugreis aan de Canadese kant van het meer. De Canadese kant was qua natuur veel mooier dan de Amerikaanse kant. Zoals we de gehele reis hadden gedaan rond 5 uur in de middag zochten we een motel op (als je later kwam waren de meeste vol). Toen we ergens in de bergen reden, stond er plots eensoort Eland voor onze auto; dat was apart. Het bleek een indianen reservaat te zijn waar we doorhen reden.
Veelal maakten we voor de maaltijden gebruik van Mac Donald's of Roy Rogers' en soms een restaurant als dat zo uitkwam. Voor ontbijt en onderweg maakte ik meestal sandwiches en gemengde salades. Daar gebruikten we de big mac schaaltjes voor. Bij een van de motels was een stroompje. Wij vissen ( onderweg hadden we vistuig gekocht) en ja we vingen vis. Joep had de eerste lummels te pakken. Bij dat motel kon de deur niet op slot. Je moet niet moeilijk doen, dus ledikant voor de deur en slapen.

Ook een leuke plek was het eilandje Little Current. Prachtig aan het water. Een van ons gooide de autosleutels op het dashboard en die zakten weg. Een monteur moest er aan te pas komen om het dashboard te demonteren. Op zondag was dat. De bungalow, die we daar konden huren (direct aan het meer) had ook zijn beste tijd gehad, maar het was de enige die nog vrij was. Maar de natuur was daar schitterend. Zo kwamen we van de ene verassing in de andere. Plots kwamen we in een klein stadje, een drukte van belang, daar ontmoetten we weer Hollanders. We kochten daar o.a. poolpakken om thuis te gebruiken bij het vissen met de Jan Es.
Nog even dit: Toen we weer in St Thomas terug waren , hebben wij het Noorderlicht gezien op een lange gezellige avond. Recent heeft Eli Wielhouwer ons laten weten, dat er sinds die tijd geen Noorderlicht is waargenomen. Rest mij te zeggen dat het afscheid van de fam. van Rijn ons zwaar viel.¨ Hieronder zie je een foto van het noorderlicht die ik van internet geplukt heb. Wil je er meer van weten kun je op de volgende link klikken.