zaterdag 3 maart 2007

naar de kerk in Singapore

De koopvaardij predikant in Singapore heette Ds I.Bromet. In het zeemanshuis hield hij eens per maand een nederlandse dienst, waarbij ook zeevarenden waren betrokken als er een Nederlands schip in de haven lag, of eigenlijk op ree. De meeste grote schepen lagen buitengaats. De bemanning werd met tenders aan land gebracht.

Aad en Ester gingen gewoonlijk naar de (Engelstalige) "Orchard road Presbyterian Church", en als de kinderen er waren, gingen die vaak met ze mee naar de kerk. Aad schrijft: "Wat ik me kan herinneren is dat de kerk altijd bom en bomvol was, met veel jonge Chinese mensen die actief met de kerk bezig waren. Zelf was ik dat niet: ik was meer bezig met m'n werk voor de CIAS, wat zeer zwaar was, om in korte tijd veel tot stand te brengen.
De kerk was niet ver van ons huis, en wij voelden ons er thuis. Destijds heb ik daar een boekje gekocht, getiteld "A history of the Presbyterian Church in Singapore". Op blz 153 lees ik de opdracht: "to the glory of God and to the memory of Herbert Alfred Leslie Orchard (overleden op 1 november 1938)". Dus denk ik dat de Orchard road naar deze Elder van de kerk is vernoemd. Deze straat is een van de meest bekende in Singapore, met oa vlak bij de kerk de Raffles Tower en de meest indrukwekkende skyline."

Kijk voor site van deze kerk op de volgende link. Op de foto zie je deze kerk staan (de foto is wel oud: uit 1956). Klik op de foto om er een grotere versie van te bekijken.

Geen opmerkingen: