maandag 12 november 2007

bericht van Joop Dobrosch

We hebben weer een ingestuurd verhaal. Deze keer van Joop Dobrosch, die in 1962 en 1963 enkele malen op Plaswijck was, en daar ook Ester en Aad ontmoette. Hij stuurde ook wat foto's mee. Nu eerst het verhaal van Joop:

"Ik heb van een collega gehoord over de 50 jarige trouwdag van Ester en Aad, en via de website de verhalen van en over hun gelezen. Ik heb misschien nog wat aanvulling voor het enorme verhaal.

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Joop Dobrosch, ben getrouwd met Ina en was meer dan 40 jaar bij de Technische dienst van de KLM. Heb op verschillende buitenstations gestationeerd gezeten.

In 1962 ben ik voor het eerst in Bangkok geweest als versterking voor o.a. de Airlift operatie. In Plaswijck had ik een kamer gekregen in het hoofdgebouw. Ester en Aad hebben mij, en later ook andere collega’s, enorm leuk en hartelijk opgevangen. Wanneer Aad tijd had nam hij ons wel eens mee op een auto tochtje om wat van het land te laten zien. Zie foto.


In 1962 werden er twee extra KLM vliegtuigen op Don Muang gestationeerd. Het was een Constalation 1049 (Conny) en een Douglas DC-7. Beide vliegtuigen vlogen de route Bangkok – Biak – Bangkok: leeg heen, en vol terug. In die tijd kregen veel militairen op Plaswijck hun onderkomen tot er plaats was naar Nederland. Voor de militairen was Bangkok een Paradijs vergeleken met Biak, en er was dan ook hoogseizoen voor de taxi’s.

In 1963 ben ik weer een paar maanden in Bangkok geweest als vervanger zodat de gestationeerde collega’s op vakantie of op cursus konden. In dat jaar was er ook een Nederlands Koninklijk gezoek geplant naar Thailand. Aad was toen de geluks- (of ongeluks-) vogel om het buffet te organiseren dat werd aangeboden door het Nederlandse Koninklijk Huis in het Paleis te Bangkok. Dat er een enorme voorbereiding aan vooraf ging kunt u wel begrijpen. Er moest van alles geregeld worden, en Aad was afhankelijk van de leveranciers in binnen en buitenland. Op de dag van het buffet heb ik wat foto’s gemaakt.

De Koninklijke familie maakte wat tochtjes gevolgd door verschillende Nederlanders. Aad kon natuurlijk niet van de partij zijn, maar wel bij de aankomst op het vliegveld Don Muang. Nadat alles weer voorbij was hebben Aad en Frans Evers een onderscheiding gekregen uit handen van de fam. Beekelaar (zie in een voorgaand schrijven).

Een poosje later is er een feestje geweest ergens in Bangkok en dat was waarschijnlijk door General Manager dhr Pim Tange georganiseerd. Hierbij was ook Joop van Zijl, heeft toen de radio reportages gemaakt van het Koninklijk bezoek, aanwezig.

Geen opmerkingen: