maandag 12 november 2007

honden

Van Elsbeth komt het volgende verhaal over de honden van Ester en Aad: "Volgens mij hebben mijn ouders in Bangkok altijd honden in huis gehad: Boxers. De eerste die ik mij herinner is Rakker. Ze had een zware blaf en kwam altijd naar het hek aan de voorkant als daar iemand voorbij ging. Of als het hek open ging. Ze liep vrij in en om het huis. Meestal lag ze in de ochtendzon te soezen. En als het te heet werd; op de veranda. Haar voer en water bakjes stonden volgens mij achter het huis bij de trap naar de keuken.

Nadat ze jongen had gekregen, bleef een dochter haar gezelschap houden: Letty. De anderen werden weggegeven. Ik zie nóg die doos staan met een stuk of wat héle kleine, schattige boxertjes. Dat was een hele belevenis, waar Aad zijn handen vol aan heeft gehad.

Toen Letty volwassen was werden ze beiden een keer op het eiland opgesloten achter een twee meter hoog hek dat aan het uiteinde van de brug stond. Maar dat hield ze niet tegen ze klommen zo tegen het gaas op en ontsnapten naar de kant van het huis. Indrukwekkend vond ik dat.

Later, na het overlijden van Rakker, heeft Aad nog een Mopshond erbij gekocht: Yankee Doodle. Letty en Doodle zijn meegekomen naar Nederland en hebben nog een aantal jaren in de Golfweg gewoond. Doodle was ontzettend eigenwijs. Als hij uitgelaten werd moest hij persé voorop lopen. Dat uitlaten was nieuw, dat hoefde vanwege de grote tuin op Laksi niet.

Uiteindelijk is Letty in Drenthe begraven tijdens een vakantie. En Doodle werd ziek en overleed toen we op vakantie waren en hij bij Tante Lenie logeerde. Daarna hebben Aad en Ester geen honden meer genomen."

Aad heeft nog de volgende aanvulling gegeven mbt Yankee Doodle" "We waren met vakantie in Holland. Annja had al heel lang gevraagd om een eigen hondje. Ik vond op een mooie zomerse dag toen we met z'n allen op het strand lagen een verhaal in een tijdschrift over een mopshond met alle voor en nadelen. Er stond ook in dat ze erg lief waren. Annja was het er mee eens, en de overige gezinsleden stemden ermee in. We beloofden haar dat we er op uit zouden gaan als we terug in Bangkok waren. En ja hoor, daar stond al spoedig een advertentie in de krant voor een nest Pug puppies. Wij er naar toe, Annja gelijk verliefd op Yankee Doodle, en zo is het gekomen. Het was ook inderdaad een schat van een hondje!"

Geen opmerkingen: