vrijdag 31 augustus 2007

vakanties in Singapore, Maleisië en Indonesië

Van Ester ontving ik dit verhaal over hun vakanties uit de tijd dat ze in Singapore woonden:
"We gingen in Singapore nogal eens naar het strand bij Changi Point in de buurt van het vliegveld. Toen mijn zuster Truus bij ons logeerde gingen wij er 's morgens met een taxi heen en lieten ons om 5 uur 's middags ophalen door Aad. Wij namen een koelbox, ligstoelen en handdoeken mee. Er waren daar wel w.c.'s en douches. We liepen wel eens naar het dorp om iets warms te eten. Halverwege de weg naar het vliegveld had je zogenaamde openlucht eettentjes (hawker centres); 's avonds bestelden wij daar meestal een grote schaal saté en die namen we dan mee naar het strand. We hadden ligstoelen bij ons en zaten zo naar de lichten van de haven te kijken terwijl wij aten; verlichte schepen die op de rede lagen. Want niet alle schepen konden binnenvaren in de haven. Toen Wim en Leny bij ons logeerden, hebben we hen ook een keer meegenomen. Ze waren zó onder de indruk."

Hierboven zie je een plaatje van de monding van Changi river bij Changi Point.Hieronder zie je een plaatje van een hawker centre: Newton Circle. Voor een mooie zwart-wit reportage van Changi Point kun je op de site van Peter Chou kijken. Voor kleurenfoto's van Singapore in het algemeen kun je kijken op de site van P H Yang.

Ester schrijft verder: "Vanuit Singapore kon je heel makkelijk naar Maleisië rijden over de courseway richting Johor Baharu. Wel eerst een visum halen bij de ambassade. Over de Bukit Timah Road, die recht naar de courseway liep, gingen wij dan op vakantie voor een weekend of een week. We gingen naar het strand aan de Zuid Chinese Zee bij Kota Tinggi. Daar was een chain-hotel. Daar bespraken we dan een kamer voor een bepaalde tijd. Om daar te komen moest je door een groot palmbos. Olie-palmen en en ook rubberbomen. Vanaf het strand liep je zo de bush in bij wijze van spreken. Oppassen voor slangen. Het was daar een prachtig vlak breed strand. We zijn er onder andere geweest met Truus en met Elsbeth en Bert en talloze andere keren. Één keer zijn we van de weg afgeweken een dorpje in, waar Aad atap wilde kopen voor de openings presentatie van de nieuwe catering keuken..
We gingen ook wel naar Malacca, een stadje aan de Straat van Malacca aan de andere kant van Maleisië. Een paar kilometer voorbij dat stadje was een appartementen hotel met zwembad. Daar logeerden we dan. Wij zijn er eens heen gegaan met Annja, Joep en Rita. Het plan was naar Kuala Lumpur door te rijden, maar zij hadden het zo naar hun zin in dat hotel, dat we daar gebleven zijn. Bezoek gebracht aan het stadje Malacca, waar gebouwen uit de tijd van de Oostindische Compagnie te zien waren, o.a. een kerk; allemaal rood geverfd.

Vanuit Singapore hebben wij een reis ondernomen naar Indonesie; met name Jakarta. We logeerden bij Joop Rijkelijkhuizen, die aan de Garuda was uitgeleend. Die nam ons mee de berg op, de Puncak (het oude Bogor), en boven aangekomen was daar een restaurant waar je snert kon eten. Het was daar een stuk frisser dan beneden. Vanuit het restaurant hadden we een prachtig uitzicht op de bergen eromheen. De auto van Joop haperde toen we omhoog reden. Hij heeft er wat aan gesleuteld; toen ik vroeg of het gemaakt was, zei hij: “ja”. Maar ik heb flink in de rats gezeten toen we weer naar beneden reden. We kwamen langs theetuinen met plukkers; ik vond dat heel apart. Zo kon je het eens van dichtbij bekijken. We zijn er in de Botanische Tuinen geweest; een park waar een kleine begraafplaats was uit de tijd van de O.I.C. en waar de Nederlandse Gouverneur vroeger zijn woning had. Ook zagen we bomen, die vol hingen met kalongs (een soort vleermuizen die ook wel bekend zijn onder de naam: vliegende honden)."

Deze foto komt van de wikipedia, en de volgende drie zijn door Bert gemaakt.