woensdag 20 juni 2007

orchideeënkwekerij

Een andere hobby die Aad in Bangkok beofende was het kweken van orchideeën. Op de onderste foto's zie je zijn kwekerijtje staan (hieronder door Aad een "shade" genoemd). Joep en Annja zie er op de laatste foto bij staan.
Aad schrijft over zijn orchideeën:
"De orchideeen die ik had waren merendeels botanische soorten, die ik verzamelde en opkweekte: ik gebruikte geen vermeerderingstechnieken. Ik was dan ook dikwijls te vinden op Senaam Luang waar de weekend market destijds werd gehouden. Uiteraard had ik ook gekweekte soorten zoals Vanda's, Dendrobiums, Cattleya's en Oncidium's, maar ook Phalaenopsis soorten en Paphiopedium (ook wel Venusschoentje genoemd). De botanische soorten hadden mijn voorkeur: deze werden gezocht in de bossen van Thailand en op de markt verhandeld. Zo had ik bv in een hangbak van plm 60 cm2 een soort opgekweekt met een Oranje plantje en een bloem die iets weghad van een hyacintenbloem (maar dan kleiner). In de bloeitijd stonden er zo'n 100 bloemen op de hangbak: een schoonheid die je nooit meer vergeet.
Van deze grondorchideeën, heb ik er veel verstuurd naar Henk Amorison: een gezagvoerder die na z,n pensionering een kweekerij was begonnen.
De shade waar ik m'n orchideeën in onder bracht stond naast ons huis. Eenmaal was het schriken: ik stak m'n hand uit om een stukje houtskool te verleggen, toen er plots een gifgroene slang z'n kop oprichte. De arme stakker werd door mij gestoord in z'n middagdutje!"
Hieronder zie je een foto van een "green pit viper", een giftige slangensoort. De Russels viper is nog giftiger, maar die kan het niet zijn geweest, want die is niet groen gekleurd. En daarnaast een foto van de weekend market op de Senaam Luang.

Geen opmerkingen: