woensdag 20 juni 2007

gulletje kom eruit!


Links zie je de Jan-Es, de boot van Aad. Hij staat hier opzij van het huis in de Golfweg. Op deze boot ging Aad de zee op om te vissen. De naam van de boot slaat op de Noordwijkse bijnaam voor Ester's vader. Rechts zie je een foto van het REM-eiland, waar Aad vaak viste (de foto komt van de site Mediapages). Klik op een foto om een vergrote versie te bekijken.

Aad schrijft over het vissen het volgende:
"Bij de poten van de Rem heb ik eens liggen vissen met Jan Bedijn met een goede vangst. Later mocht dat niet meer. Dicht bij de Rem ligt het wrak van de Delft (door de Duitsers in 1940 tot zinken gebracht), en daar was het nog beter vissen. Op een keer zei Joep: "Hou nou maar op! ZOVEEL vis lag er in de boot, o.a. naast gul een polsdikke paling."

Over de visserij van Aad zijn nog vele annecdotes te vertellen: over hoe Aad met een boot vol makreel thuiskwam en zelf direct door moest naar zijn werk, zodat Ester en de kinderen de vis mochten schoonmaken. Ook valt er over de visclub nog een en ander te vertellen. Maar misschien het mooiste verhaal is dat van "gulletje kom eruit!".

Aad vertelt zelf het verhaal van het gulletje:
"Hoe het kon gebeuren? Het was boven zee goed weer en ik ving goed veel Gul, maar boven land zag het er zwart uit. Op m'n radio hoorde ik dat het hoosde in Rotterdam waar Feyenoord aan het spelen was, maar ja op dat moment zag het ter hoogte van het Remeiland goed uit en de bui trok overland van zuid naar noord. Ik hield het uiteraard goed in de gaten. Plots was er radio contact op m'n bakkie waarbij de oproeper de naam van z'n boot noemde, toen reageerde Kees Broekman aan de wal dat die boot er onmiddelijk uit moest komen. Voor de grap vroeg ik op m'n bakkie of er nog iemand staandebij was voor het Gulletje, waarop de wal reageerde met: Gulletje Gulletje kom eruit! Toen ik na verloop van tijd er mee kapte en koers zette naar de kust, stond daar een behoorlijke branding die liep van zuidwest naar noord oost. Ik zette de "JAN-ES" op de kop van een golf en die zette de boot in een keer op het strand. Daar was veel bekijks, en goed weer!"
Hieronder zie je plaatjes van een kabeljauw (gulletje) en een makreel. Ik heb ze van de site: zeevisland.




Geen opmerkingen: